Господин Колперт

Телевизия Pro.bg видео:

http://novinitepro.bg/svejo/scena/komediya-v-cherno.html

“Студио Х” влезе в театър "София"

13 Май, 2010  Вестник "Сега"

Покрай заплахите за орязване на субсидиите за театъра и за закриване на институции подобни пиеси са донемайкъде актуални. Ако във времето на Френската революция или през по-късната 1968-а неадаптивността придава на човека героично-идеалистичен ореол, то в началото на XXI век тя го прави да изглежда ситуативно нелеп. Това е изходната точка в разсъжденията на Крис Шарков, режисьор на спектакъла "Господин Колперт". Автор на пиесата, играна в театър "София", е Давид Гизелман, съвременен немски драматург.

Ралф Хаппе (Борис Георгиев) лежи на пода след гореща сексуална сцена, обут в червени лачени обувки на токчета, а любовницата му Сара Шмаузер (Лора Мутишева), облечена в официална черна рокля, мие пода с гумени ръкавици. Това е началото на спектакъла, но не и завръзката, защото едва на финала зрителят, узнавайки какво са извършили двамата герои, отново се връща към този епизод. Междувременно в апартамента на презадоволената във всяко отношение двойка идва на гости семейство Риф. В кулминационния момент Сара най-хладнокръвно разкрива на Едит (Анастасия Лютова) и Бастиан (Михаил Милчев): "Аз и Ралф, ние също вече не забелязваме в себе си чувства. Ние искаме на всяка цена да почувстваме нещо. Да почувстваме, че сме хора. Тогава ни хрумна мисълта да извършим убийство... Господин Колперт ни се стори подходящ, защото изглежда толкова безполезен." Оттук нататък и за гостите, и за публиката увисва с ужасяваща настойчивост въпросът има ли труп в раклата.

Зрителите присъстват на истинска черна комедия, изтъкана от резки и често неочаквани обрати, много динамично действие, в което впоследствие се включва и разносвачът на пици Руди (Милен Николов). За него човешкият живот има по-малка стойност от това да не се объркат поръчките и сметките му да са в ред. Диалогът на героите следва по-скоро англосаксонския модел на "пинг-понг". Важно допълнение към добре свършената работа на режисьор и актьори е сценографията на Огняна Серафимова. Изцяло с конструктор Лего тя е направила възстановка на стая за гости, "мебелирана" с диван, маса, ракла и малка поставка, така че идеята за консуматорското общество да прозира и във визуалното решение на спектакъла. Сцените на насилие и кръв, натурализмът, най-често арогантно-вулгарният език правят пиесата неподходяща за деца, но любителите на черното чувство за хумор ще я оценят. С иронично намигване към филмите на Хичкок и към американското кино изобщо спектакълът "Господин Колперт" изследва психиката на човека, способен да убие без мотив, за разнообразие.

Обещаващ режисьорски дебют на софийска сцена на 26-годишния Крис Шарков.

Убийци от скука

21/04/2010 suetno.bg

 

Малко Куентин Тарантино, малко Оливър Стоун и малко от техния общ кинопроект "Убийци по рождение" съзряхме в най-новия премиерен спектакъл на театър "София" – "Господин Колперт" от Давид Гизелман, под режисурата на Крис Шарков. Приликите между холивудската продукция и българската постановка обаче се свеждат само до усещанията на зрителя и до мисленето на героите, а не толкова до еднаквости в сюжета и направата.

Историята се заплита около две млади двойки. Едната от тях току-що, от скука, уж е убила господин Колперт, шефа на двете жени. Другата двойка ненадейно се включва в играта "има ли труп, няма ли труп". Действието се развива в апартамента на убийците, който впоследствие се превръща в местопрестъпление на още няколко злодеяния... В крайна сметка подът бива покрит с трупове, а оцелелите персонажи търсят отговор на емблематичния въпрос: "Какво усети, когато уби?".

Постановката на Крис Шарков удивително много ни напомни за "Убиийци по рождение" на Тарантино и Стоун заради

 

тънкото черно чувство за хумор, полято с известно количество кръв

 

Мрачното мислене на героите и желанието им да разсеят иначе скучното си ежедневие, подлагайки се на непознати усещания, като убият невинен, са в пълен противовес на цветната стилистика на дома им. Играта на Борис Георгиев, Анастасия Лютова, Лора Мутишева и Михаил Милчев (който е неузнаваем в ролята на истеричния съпруг) допринася за неповторимото изживяване, което ни предлага театър "София". Но смелото решение на режисьора да направи зрителите съпричастни на мислите и поривите на шепа хладнокръвни убийци е доста рисково начинание. Без съмнение родната сцена има нужда от подобен спектакъл, но играта с психиката на зрителите, надникващи в главите на килърите, е нож с две остриета.

Иначе спектакълът ще се хареса на любителите на силните усещания. Онези, които пък недолюбват хорора и кримките и чиито нерви са лабилни, по-добре да си останат вкъщи. В такъв случай обаче ще съжаляват, че са пропуснали едно от най-провокативните заглавия в столичния афиш.

 

Досадникът г-н Колперт

27-04-2010

Ирина Гигова

 

Спектакълът на Крис Шарков в театър „София” превръща живота в комикс

 

Модерното семейство Макбет живее в къщичка от лего. Модерното семейство Макбет не кани в покоите си крал Дънкан и неговата свита, а сексуално незадоволена колежка от офиса на „лейдито” и съпруга й – невротичен архитект. Модерното семейство Макбет не организира пищни пиршества за своите гости, а ги увещава да си поделят сметката за постните пици и безалкохолното, които ще поръчат по телефона. Модерното семейство Макбет са германци. И не убиват, за да изпитат границите на свобода и безнаказаност, до които може да се простре човек в търсене на себеизява, а просто за да излязат от матрицата на всекидневието. Всъщност те са толкова елементарни, че се питаме дали изобщо са способни да извършат едно свястно убийство като хората.

 

Съзнавам, че аналогията с великия трилър „Макбет” на Шекспир и Хайнер Мюлер (предишната дебютна постановъчна работа на Крис Шарков в ДТ „Стоян Бъчваров” - Варна) натоварва с неоснователни очаквания за дълбочина и размах пиесата „Г-н Колперт”, която младият режисьор представя премиерно в театър „София”. И въпреки това правя тази аналогия, защото вкусът към екстремните казуси на новака, асистирал на Явор Гърдев в „Калигула”, е очевиден. Само че сатирата (или щом предпочитате – черната комедия) „Г-н Колперт” на немския драматург Давид Гизелман изследва агресията в днешното презадоволено общество първосигнално и повърхностно като в комикс. Ако сте съгласни с мен, че изящният, кървав и хладен „Макбет” на Крис е наистина едно от най-интригуващите представления от последните сезони, може и на вас да ви се стори, че сегашният му избор е точно на другия полюс. Въпреки амбициозния режисьорски подход към текста, той си остава дървен, а от хумора му, макар и с „черен” етикет, вее бюргерска скука.

 

Фактът, че Колперт е досадник, достатъчен ли е да го осъди на смърт?! Някои творби сякаш по странен начин съдържат в себе си своята присъда. По логиката, приложена към г-н Колперт, този спектакъл би трябвало да умре на десетата минута. Или почти веднага след ефектната еротична сцена в самото начало...

 

       С черен хумор, естетска еротика и

       елементи на натурализъм забавлява

       спектакълът "Господин Колперт"

      

      

       София, 17 април /Пенка Момчилова, БТА/

            С черен хумор, естетска еротика и елементи на натурализъм

       забавлява спектакълът "Господин Колперт" от младия немски

       драматург Давид Гизелман, постановка на Крис Шарков в камерната

       Зала 49 на театър "София". Премиерните представления са тази

       вечер, на 22 и 24 април.

            Спектакълът - в жанра "весели кошмари" - е дебют на столична

       сцена на младия режисьор, работил като асистент на Явор Гърдев в

        някои от постановките му във Варненския театър и поставил там

       "Макбет" от Хайнер Мюлер по Шекспир.

            Скучаеща млада двойка - чиновничката Сара /Лора Мутишева/ и 

       Ралф, специалист по теория на хаоса /Борис Георгиев/, кани на

       гости   колежката на Сара Едит /Анастасия Лютова/ и съпруга й

       Бастиан, педантичен и обидчив архитект без чувство за хумор

       /Михаил Милчев, отличен с "Икар-2010"  за ролята си в

       "Грозният", също в Зала 49/. Сара и Ралф искат да се

       позабавляват за сметка на гостите  и още в начало ги шокират с

       новината, че в заключения шкаф в хола  е трупът на г-н Колперт.

       Той е досаден и безполезен съсед, който си струва да бъде убит.

       . . "за да почувстваме нещо, да почувстваме, че сме хора", както

        обяснява Сара.

            Едит се включва в "кръвожадната" шега, но Бастиан не успява и

       така става още по-смешен за останалите. На другия полюс са

       комичните недоразумения около поръчката по телефона за четирите

       пици за гостите и домакините. Доставя ги Руди /Милен Николов/ и

       така неволно се замесва в ироничната, парадоксална и двусмислена

        до самия финал история.

            Стилният черен хумор и силното сблъскване на жанрове с цел да

       бъдат пародирани са предизвикали интереса на Крис Шарков към

       "Господин Колперт". По думите на режисьора внедряването на

       "кървав" сюжет в непривична за него форма е важен концептуален

       ход в пиесата. Манипулирането на жанровете, движението "по ръба"

        им, тенденциозният сблъсък на високо и ниско са опорни точки на

        постмодерния театър.

            Визията в спектакъла е попарт по думите на художничката Огняна

       Серафимова. Холът, в който се развива действието, е изграден от

       уголемени "тухлички" лего - адекватен образ на консуматорското

       общество - студен, цветен, подходяща среда за тази игра според

       екипа.

       

        

 

Къде се крие трупът на господин Колперт? 19.04.2010, в. Монитор 

Да убиеш човек и спокойно да хапваш пица над трупа му, е в реда на нещата в пиесата на Давид Гизелман „Господин Колперт", чиято премиера мина в театър „София". Шоковото въздействие върху зрителя, маскирано с много „черен" и по-малко хумор, явно се прехвърля от киното („Две димящи дула", „Гадни копилета") и към театъра или поне на софийските сцени. След като Мартин Макдона („Пухеният", „Самотният запад", а скоро ще видим и "Лейтенантът от Инишмор") вече трайно присъства в столичния афиш, идва ред на по-малко познатия у нас Гизелман.

38-годишният немски драматург е от „кръвната група" на ирландеца, но при него убийствата са по-малко, затова пък абсурдът прелива отвсякъде. Напълно в стила на пиесата „Четири стаи", която отново дръзна да постави театър „София" , обрала икарите за сценография.

Младата Сара (Лора Мутишева) и гаджето є Ралф (Борис Георгиев) канят на гости колежката є ­ Едит (Анастасия Лютова) и съпруга є ­ архитекта Бастиан (Михаил Милчев), за да си поиграят с тях от скука. Да разнообразят сивото си ежедневие. Като им казват, че са убили шефа им ­ г-н Колперт, и че трупът му се крие някъде в къщата. И започват да им гледат сеира, като ги провокират по най-различни начини... Има ли наистина труп и какви са мотивите за убийството, ще се запитате вие? Няма такива. Достатъчно е онова, което казва Сара: „Аз и Ралф вече не забелязваме в себе си чувства. Ние искаме на всяка цена да почувстваме нещо. Да почувстваме, че сме хора. Тогава ни хрумна мисълта да извършим убийство... Господин Колперт ни се стори подходящ, защото изглежда толкова безполезен..." Ако все пак в абсурдното престъпление има някакъв смисъл, то това е

острата сатира на студеното и презадоволено немско общество

Онова, което те кара да запомниш спектакъла „Господин Колперт", е абсолютно точният и много ярък визуален изказ (в буквалния смисъл) на текста, който са постигнали режисьорът Крис Шарков и сценографката Огняна Серафимова. Нещо, което обикновено е запазена марка за тандема Явор Гърдев-Никола Тороманов. Не случайно Крис Шарков е бил асистент на Гърдев във Варненския театър. Изглежда, вече и той си е намерил своя сценограф, защото работата им е доста впечатляваща. Това е дебютът на Крис Шарков в столицата и може да се каже, че е напълно успешен. Както и изявата на Лора Мутишева, Борис Георгиев и Анастасия Лютова, които за пръв път играят на сцената на театър „София". Доста неочаквано е да видим Лора Мутишева като прелъстителка, Борис Георгиев ­ като някакъв хихикащ перверзник, а Анастасия Лютова ­ сексуална хищница. Все ексцентрични типажи, които се допълват от хроничния хипохондрик Бастиан (Михаил Милчев). В това шантаво каре се вписва и Милен Николов като разносвач на пици.

 

Черен хумор в родния Бродуей Младоци се събличат в театър "София"  17 април 2010 , в. Стандарт

С черен хумор и приятна еротика излизат няколко младоци в "Господин Колперт" в Зала 49 на театър "София". Първата премиера мина, следващите са на 22 и 24 април. Режисьор е Крис Шарков, който прави столичен дебют, след като асистира и се учи на занаят от Явор Гърдев във Варна. Той е избрал текста на немския драматург Давид Гизелман, който си е жив кошмар, ако публиката го приеме ненужно сериозно.

Анастасия Лютова, Лора Мутишева, Михаил Милчев, Милен Николов, Борис Георгиев влизат в кожата на хладнокръвни купонджии, които се забавляват с труп в гардероба. Черната комедия се случва в апартамента на презадоволено немско семейство - Сара и Ралф, специалист по теория на хаоса. Съпрузите, гостите им и разносвачът на пици се забъркват в неясна до самия й финал история. Случката се базира на тезата "Да убием досадния и безполезен съсед г-н Колперт, за да почувстваме, че сме хора".

Според Крис Шарков кръвожадността обръща целия ход на зрелището, а жонглирането с жанровете движи напред постмодерния театър. Визията на художничката Огняна Серафимова, естествено, е поп арт - холът, арената на екшъна, е изграден от уголемени тухлички лего. Те припомнят, че няма спасение от консуматорското общество.

АСН

Програма за месец Октомври
голяма сцена
17
Октомври, вторник
19.00
18
Октомври, сряда
19.00
19
Октомври, четвъртък
19.00
20
Октомври, петък
19.00
21
Октомври, събота
11.00
22
Октомври, неделя
11.00
22
Октомври, неделя
19.00
24
Октомври, вторник
19.00
25
Октомври, сряда
19.00
26
Октомври, четвъртък
19.00
27
Октомври, петък
19.00
28
Октомври, събота
11.00
29
Октомври, неделя
11.00
31
Октомври, вторник
19.00
зала 49
29
Октомври, неделя
19.00
Програма за месец Ноември
голяма сцена
1
Ноември, сряда
19.00
2
Ноември, четвъртък
19.00
3
Ноември, петък
19.00
4
Ноември, събота
19.00
5
Ноември, неделя
11.00
7
Ноември, вторник
19.00
8
Ноември, сряда
19.00
10
Ноември, петък
19.00
11
Ноември, събота
11.00
12
Ноември, неделя
11.00
14
Ноември, вторник
19.00
15
Ноември, сряда
19.00
16
Ноември, четвъртък
19.00
17
Ноември, петък
19.00
19
Ноември, неделя
11.00
21
Ноември, вторник
19.00
22
Ноември, сряда
19.00
23
Ноември, четвъртък
19.00
26
Ноември, неделя
17.00
28
Ноември, вторник
19.00
29
Ноември, сряда
19.00
зала 49
11
Ноември, събота
19.00
18
Ноември, събота
19.00
ПАРТНЬОРИ: Банка ДСКБул ИнсДомкоУебДизайн ООДБТА

Адрес на театъра:

бул. Янко Сакъзов 23А

Билетна каса:
02/944 24 85

Работно време:

понеделник - петък

10,00 ч. - 14,00 ч.

15,00 ч. - 19,00 ч.

събота и неделя

10,00 ч. - 13,00 ч.

13,30 ч. - 19,00 ч.