Коварство и любов

Тежката артилерия на театър “София” вече си има ново име – Стайко Мурджев. Младият режисьор, който наскоро даде заявка за висок потенциал още с ударния си дебют Пухеният от Мартин Макдона, през миналия сезон ни озадачи с претенциозния си Откат по слабия текст на Захари Карабашлиев във Военния. Почти го бяхме отписали, докато не се появи новата му премиера “Коварство и любов” от Шилер. С нея Мурджев показа, че е в много добра бойна форма. Блестящата му идея, която прави от този спектакъл мощна критика на съвремието, е да превърне класическата костюмна драма на немския романтик в яростно осъвременена пиеса. Така че пудрите, перуките и кринолините рязко се сменят с кафявата униформа, тежките черни ботуши и болезнените колани на фашизма. Хард звученето на романтичната реч е особено притегателно, подсилено със силни откъси от политическите текстове на Хайнер Мюлер (“Квартет) и Гьоте (“Фауст”), Иван Радоев (стихотворението “Смъртта на диктора”). Както и с пресни като окървавено месо цитати от Библията (Старият завет, разбира се, там няма прошка). Героите, които по автор са меко нюансирани и малко по-колебливи, тук са стихийни и разрушителни като банда побеснели националсоциалисти. Лицемерните светски обноски на кралския двор са преобърнати в сардоничен садизъм, а резките реплики, развенчаващи маските на лъжата и полуистината (“Няма нищо по-страшно от Полуистината, но и няма по-удобно нещо за човека от нея”, твърди режисьорът) звучат като шамари.

Актьорският ансамбъл играе като навита пружина, сякаш на сцената има скрита бомба, която всеки момент ще гръмне – ако не са образите на Росен Белов, Ириней Константинов, Калин Врачански, Анастасия Лютова, Йоанна Темелкова и Петя Силянова съответно в ролите на злодея Вурм, жестокия президент фон Валтер, хубавият му син, влюбен не в когото трябва, интригантката лейди Милфорд, нещастната жертва Луиза и проклинащата я майка, ако не бяха разчупените до гротеска хореографии на Мила Искренова (особено сцените, когато нелепите камериери, издокарани във фашистко облекло си спретват гнусни оргийки, както по времето на хитлеризма) – звученето на Коварство и любов щеше да бъде с ударение върху втората дума, вместо върху първата. Сценографията, представляваща система от железни клетки и стъпала като вледеняващ лабиринт, също е работа на режисьора, а бойният барабанен марш в музиката на Петър Дундаков смущаващо напомня на някои епизоди от Втората световна война.

Всяка дума в този спектакъл има силна акустика. Затова няма да е пресилено да наречем най-звучната постановка в афиша на чудесно развиващия се театър “София” гневен политически спектакъл срещу коварството на властимащите и отвратителния комфорт на пошлостта.

 

 

Патриция Николова

Програма за месец Септември
голяма сцена
27
Септември, сряда
19.00
Открита сцена
14
Септември, четвъртък
21.00
17
Септември, неделя
11.00
21
Септември, четвъртък
21.00
30
Септември, събота
21.00
ПАРТНЬОРИ: Банка ДСКБул ИнсДомкоУебДизайн ООДБТА

Адрес на театъра:

бул. Янко Сакъзов 23А

Билетна каса:
02/944 24 85

Работно време:

понеделник - петък

10,00 ч. - 14,00 ч.

15,00 ч. - 19,00 ч.

събота и неделя

10,00 ч. - 13,00 ч.

13,30 ч. - 19,00 ч.