Уморените коне ги убиват, нали?

"Уморените коне ги убиват, нали?" вече и на театрална сцена

Здравко Митков си играе на театър с изродския блясък на индустрията за забавление в новия си спектакъл "Уморените коне ги убиват, нали?" - драматизация на Анна Петрова по романа на американския писател Хорас Маккой. Сценичният вариант и музикалната среда са на режисьора. Премиерата е довечера в театър "София".

Това е първото представяне на театрална сцена на световния бестселър. Участват Мила Банчева, Мартин Гяуров, Николай Върбанов, Пламен Манасиев, Елена Кабасакалова, Калин Врачански, Лилия Маравиля, Михаил Милчев, Десислава Малчева, Светломир Радев, Невена Калудова, Милен Николов, Милена Живкова, Росен Белов, Таня Мицков, Майя Остоич, Йорданка Любенова, Богдан Глишев. Сценографията е на Невяна Кавалджиева, танците и пластиката - на Петя Стоилова.

"Не сме толкова глупави да искаме животът да е справедлив. Нашите усилия са да го направим поносим. Но когато и това е невъзможно?" - казва Здравко Митков по повод на спектакъла. "Един роман от 1935 г. (станал любим на Сартр и френските екзистенциалисти) и един филм от 1969 г. (на Сидни Полак) са вдъхновението ми да пренеса това жестоко човешко състезание в 2008 г. - времето на заливащото ни телевизионно воайорство, на отчайващо тъпи reality shows. Усилието ми е да проведа едно параноично театрално наблюдение над човешкото поведение в екстремни условия. Да си поиграя на театър с изродския блясък на индустрията за забавление и да захвърля актьорите в трагикомична битка за оцеляване на надеждата и човешкото достойнство," обяснява режисьорът.

Градски вестник, 31.01.2008

 

Уморените коне ги убиват, нали?

В Театър "София" проф. Здравко Митков поставя на театрална сцена световноизвестният роман на Хорас Маккой.

Драматизацията е дело на Анна Петрова, която е превърнала "първия екзистенциален роман, появил се в Америка" (по думите на френските екзистенциалисти) в една далеч не традиционна пиеса.

Режисьорът на постановката сподели на пресконференцията по повод премиерата: "Това е моят театрален отговор на нескопосаните превъплъщения на реалити формата. Тук се вижда откъде и защо се ражда форматът на реалити шоуто. Надявам се тази пиеса обаче да доведе до усъвършенстване, а не до оскотяване на човека."

Именно поради така актуалната в съвремието ни тематика проф. Митков се е заел с нелеката задача да претвори романа на сцена. От спектакъла личи колко здрава е канавата на литературното произведение и със сигурност ще предизвика у мнозина, които не го познават, желание да прочетат книгата. Работата на целия екип е много добра, има чудесен синхрон между многото актьори, не се усеща нито излишък, нито дефицит - сцената е хомогенно пространство на масова човешка лудост и ярки изблици на индивидуалност. Повечето актьори играят на много високо ниво, а младият Мартин Гяуров показва много добър Робърт. Синът на прочутия диригент Владимир Гяуров и внук на световноизвестния бас Николай Гяуров миналата година изигра първата си роля на професионална сцена като Ромео пак в Театър "София" и дава сериозна заявка името му съвсем скоро да се свързва на първо място с отличителна актьорска игра. Мила Банчева като Глория е атрактивна, но има своите слаби моменти, Джаки на Лилия Маравиля е запомняща се, вбесяващо истерична героиня, толкова често срещан характер сред неизброимите телевизионни формати.

"Уморените коне ги убиват, нали?" е интересно представление, което, преди всичко, притежава потенциала да привлече млади хора в театралната зала. След "Ромео и Жулиета", Здравко Митков отново построява постановката така, че съвременната театрална публика да бъде изпъстрена и с по-млади зрители. Сега остава да бъде преиздаден романът на Хорас Маккой, което спокойно би могло да бъде организирано и като съвместно събитие с тетъра. От това всъщност всички могат само да спечелят (предимно в духовен аспект, разбира се).

Гергана Стойчева, Словото, 01.02.2008

 

Жестоки танци

Здравко Митков направи спектакъл от "Уморените коне ги убиват, нали?"

Даже играта на сър Алек Гинес не може да достигне такова богатство от мимики, каквото предлага физиономията на участник в риалити шоу, който току-що е научил, че отпада. Така мисли Шерил Лонджин, автор на телевизионни сценарии, която се определя като "пристрастена към телевизионния риалити формат". Според нея вече е дошло времето, когато драмата умира. Разликата между едно риалити шоу и написаната драма е все едно да сравняваш видео от 70-те с HDTV (High-definition television), казва тя.

Спектакълът на Здравко Митков "Уморените коне ги убиват, нали?" (театър "София") е и за нея. Той е по романа на Хорас Маккой (1935, едноименният филм на Сидни Полак с Джейн Фонда става възможен едва 14 години след смъртта на автора, дотогава никой в Холивуд не може да намери продуцент за тази жестока история, дори Чарли Чаплин), описващ един от първите примери за риалити формат: забавлението да воайорстваш живота на другите. Драматизацията е на актрисата от Младежкия театър и автор на няколко пиеси Анна Петрова. Сценичната адаптация на режисьора обаче отказва да върне разказа във времето на Голямата депресия в Америка. Фокусът тук е не толкова социалният катаклизъм, принудил много хора да търсят какъвто и да било начин за оцеляване (в случая танцов маратон, наградата от 10 хил. долара е за онзи, който издържи 1000 часа в непрекъснато движение с десетминутни почивки на всеки два часа и безплатна храна седем пъти дневно), колкото въпросът за границите: на човешката издръжливост, на самоунижението, на морала, на отчаянието. Но за да се чуят тези въпроси и в залата, на сцената би трябвало да има много по-малко театър и много повече риалити.

Аритмия в темпото, излишни дължини, рехава хореография (Петя Стоилова), неравностойна игра, по-скоро демонстрирано, а не реално усилие от страна на актьорите (не се иска като Джейн Фонда да пробват такъв маратон - на втория ден тя получава халюцинации; достатъчно е малко повече живец) - това са пропаданията в спектакъла. И добре, че е динамичната сценография на Невяна Кавалджиева, за да навакса пропуснатото в ритъма.

По автор историята преминава през Глория (за нея маратонът е последно нечовешко усилие да остане жива) и нейния партньор Робърт (все още вярващ в своя шанс кандидат-режисьор, съчувствието му към Глория ще го превърне в убиец). Неуверената игра на Мила Банчева и Мартин Гяуров (те са Жулиета и Ромео в едноименния спектакъл на Здравко Митков на същата сцена) обаче измества тежестта. Двамата остават в периферията, отстъпвайки центъра на Лилия Маравиля и Калин Врачански (двойката претенденти за финалисти в маратона, той обаче го завършва в затвора, тя - в лудница) - доминиращо присъствие, хъс и пълна концентрация.

Невена Калудова (Мати) отново е във формата на най-добрите си времена в театър "София", но изпълнението й стои като солова партия и не намира партньор в Светломир Радев. За разлика от екипната игра на Росен Белов и Таня Мицков.

Персонажът на Николай Върбанов е манипулаторът, който провежда маратона и продава билети срещу живота на участниците в него. Но тук Сокс е по-скоро дребен далавераджия, отколкото търговец на човешки души. А когато кукловодът отсъства, кой тогава дърпа конците?

Анелия Янева, Капитал Лайт - Брой 6, 06 февруари

Програма за месец Декември
голяма сцена
12
Декември, вторник
19.00
12
Декември, вторник
10.00
13
Декември, сряда
19.00
13
Декември, сряда
10.00
14
Декември, четвъртък
19.00
15
Декември, петък
19.00
16
Декември, събота
11.00
17
Декември, неделя
11.00
17
Декември, неделя
17.00
19
Декември, вторник
19.00
20
Декември, сряда
19.00
21
Декември, четвъртък
19.00
Програма за месец Януари
голяма сцена
17
Януари, сряда
19.00
18
Януари, четвъртък
19.00
19
Януари, петък
19.00
20
Януари, събота
19.00
20
Януари, събота
11.00
21
Януари, неделя
11.00
21
Януари, неделя
17.00
23
Януари, вторник
19.00
24
Януари, сряда
19.00
25
Януари, четвъртък
19.00
27
Януари, събота
11.00
28
Януари, неделя
19.00
30
Януари, вторник
19.00
31
Януари, сряда
19.00
зала 49
21
Януари, неделя
19.00
27
Януари, събота
19.00
ПАРТНЬОРИ: Банка ДСКБул ИнсДомкоУебДизайн ООДБТА

Адрес на театъра:

бул. Янко Сакъзов 23А

Билетна каса:
02/944 24 85

Работно време:

понеделник - петък

10,00 ч. - 14,00 ч.

15,00 ч. - 19,00 ч.

събота и неделя

10,00 ч. - 13,00 ч.

13,30 ч. - 19,00 ч.