НАПРАЗНИ УСИЛИЯ НА ЛЮБОВТА
НАПРАЗНИ УСИЛИЯ НА ЛЮБОВТА
kupi bileti
от Уилям Шекспир
Творчески екип:
режисьор:Крис Шарков
превод:Валери Петров
сценография:Венелин Шурелов
костюми:Елица Георгиева


Участват:
Дария Симеонова, Йоанна Темелкова, Мила Банчева, Силвия Петкова, Симона Халачева, Антон Григоров, Борис Георгиев, Ивайло Герасков, Мартин Гяуров, Михаил Милчев, Николай Антонов, Николай Димитров, Юлиян Малинов, Юлиян Рачков

Анотация:

Има една страна, в която след 1570 г. хората могат да живеят без страх от гражданска война или внезапно отмъщение / освен ако са йезуитски свещеници / - Англия. Струва ми се, че би могло да се спори доколко Англия от времето на Елизабета I може да се нарече цивилизована страна. Тя положително не ни предлага такъв достоен за подражание образец на цивилизация, какъвто ни дава, да речем, Франция през 18 век. По онова време Англия е брутална, безскрупулна и хаотична. Но ако първите предпоставки на цивилизацията са духовната енергия, свободата на мисълта, чувството на красота и жаждата за безсмъртие, то епохата на Марлоу и Спенсър, на Даулънд и Бърд е наистина нещо като цивилизация. Тя създава и една фантастична архитектура, дворци от стъкло и камък, богата орнаментика в черно и бяло, замъци без защитни ровове, уязвими, в които става непоносимо течение, но които са замислени така, че да осигурят на хората свободно общуване с природата и помежду им...
Такъв е фонът, на който се появява Шекспир.

Кенет Кларк

„Напразни усилия на любовта“

„Шекспир е огледало през вековете, а нашата надежда е свят, в който неговите огледала вече няма да отразяват“. Така започва ключовият за модерността текст на Хайнер Мюлер „Shakespeare: a Difference“.
И действително, по стар театрален навик, с всяка една пиеса на Шекспир можем да измерим болестта на времето, в което я поставяме. „Напразни усилия на любовта“ ни предлага интересна възможност да мислим за нея от време, в което младежкият ентусиазъм за преоткриване на човека е минал през множество критични рефлексии. Да мислим за нея и извън тоталитарният контекст на изминалия век, защото днес не подтискането на чувствата, а именно тяхното прекомерно освобождане е моралния проблем.
А този свят предлага все по-малко забрани и развява развлечението като идеология. Един от основните анализатори на идеологията на развлечението Паскал Брюкнер вижда в хедонизма, който някога е бил „въстанието на живота“, новия комформизъм. В обществото на хедонизма съблазанта, а не държавната мисъл; феромоните, а не фактите са основните политическите козове - в случая спорът за Аквитания между Франция и Навара. Управление, водено от нагона за вечния празник; без идеята за утре, без нуждата от утре, само тук и сега; без идеята за другия; да развеем торсове; да забравим, че сме смъртни.
На този свят Шескпир противопоставя трагичния финал на пиесата - „Напразни усилия на любовта“ е известна като първата му пиеса, в която се смесват жанровете. И тук идват напразните усилия. Моментът, в който от многото възможности героите преминават към невъзможността - единствената възможност. Трагиката. Същинската зрелост започва тогава, когато се срещнеш с невъзможността и я разпознаеш като своя.
Има нещо общо между любовта и театъра - две от основните теми на Шекспир - и това са напразните усилия. Но сходството не е в невъзможността като пропилени усилия, а в невъзможността като онази невидима, безсмислена и именно заради това същинска част от нашето съществуване.

Крис Шарков

Времетраене: 1час и 45 мин.
Премиера:


виж коментарите



« назад


    М н е н и я

    от: Театър "София"
    публикувано: 15.05.2014 12:07:42 часа

    Здравейте, Александра! За съжаление това беше последната постановка за сезона.


    от: Александра
    публикувано: 05.05.2014 05:23:32 часа

    Здравейте, бих искала да Ви попитам дали ще има постановки на пиесата и след 10 май? Мерси предварително!


    от: Гергана
    публикувано: 14.03.2014 11:15:26 часа

    Много ми хареса постановката! Съвременен прочит на класиката! Актьорите играеха великолепно!


    от: rada
    публикувано: 14.03.2014 00:00:00 часа

    Благодаря ви! Постановкатa ми хареса - и режисурата, и сценографията, и играта на актьорите! Ще споделя например, че много ми допадна сцената с изпълнението на Михаил Милчев и Борис Георгиев - танца с куклата и стиховете за любовта! Искаше ми се да ги аплодираме, но за съжаление напоследък на много от представленията, на които съм била, публиката ни е ужасно скована... Като много положителен намирам факта, че текстът, така добре преведен от Валери Петров, звучеше изключително ясно и въздействащо в изпълнението на актьорите. За сравнение, в Хамлет на Народния театър, текстът направо се губеше в стеремежа за по-голяма ефектност в другите елементи на актьорската игра. Спирам до тук, за да не зазвуча като някой театрален критик. Просто исках да отправя повече добри думи към трупата за удоволствието, което ми доставиха с чудесно свършената от тях работа :)


    от: Natalia
    публикувано: 25.02.2014 14:50:15 часа

    Много ми хареса постановката. Струва си да се види!


    от: Лора
    публикувано: 10.11.2013 14:08:04 часа

    Не \"псевдокласика\", Маноле, а опорочена, грозно изнасилена класика. Под закрилата и сводничеството на драматурзи и театрални директори. Само и само да привлекат простотията и да напълнят касата, тоест гушите!


    от: Манол
    публикувано: 09.11.2013 20:24:23 часа

    Стига лигава псевдокласика! Покажете нещо съвременно, нещо от живота наоколо, разкрийте го, ако е скрито!


    от: kate
    публикувано: 04.11.2013 16:52:48 часа

    Наистина са напразни усилията -да се направи театър.Очивидно режисьорът е решил, че като промени Шекспир (постановката дори не е смешна) се очертава като гений.Уви-само показва безпомощността си!


    от: тра-ла-ла
    публикувано: 22.10.2013 20:40:16 часа

    Шекспир би се обърнал в гроба, а от преводача Валери Петров вероятно не е искано мнение за постановката ; Боклук... !!!!


    от: Petur
    публикувано: 02.10.2013 13:39:11 часа

    Posledno pla6ta li se ili ne ??


    от: Nani
    публикувано: 02.10.2013 12:27:04 часа

    Колко време е постановката?


    от: Театър София
    публикувано: 30.09.2013 14:14:30 часа

    Цените на билетите са 10, 12 и 16 лева. 50% намаление за студенти и пенсионери. А през октомври имаме и специална промоция от билети по 5 лева. Промоционалните билети важат за ограничени места, за повече информация се обадете на телефона на билетна каса - тел.: 02/944 24 85


    от: нина
    публикувано: 27.09.2013 15:31:43 часа

    да, каква е цената на билетите за премиерата?


    от: ОЛГА
    публикувано: 26.09.2013 12:33:50 часа

    Колко струват билети?

Програма за месец Май
голяма сцена
31
Май, вторник
19.00
Програма за месец Юни
голяма сцена
3
Юни, петък
19.00
4
Юни, събота
11.00
6
Юни, понеделник
19.00
8
Юни, сряда
19.00
14
Юни, вторник
19.00
15
Юни, сряда
19.00
16
Юни, четвъртък
19.00
17
Юни, петък
19.00
зала 49
5
Юни, неделя
19.00
12
Юни, неделя
19.00
18
Юни, събота
19.00
ПАРТНЬОРИ: Банка ДСКБул ИнсДомкоУебДизайн ООДLoreal ParisБТА

Адрес на театъра:

бул. Янко Сакъзов 23А

Билетна каса:
02/944 24 85

Работно време:

понеделник - петък

10,00 ч. - 14,00 ч.

15,00 ч. - 19,00 ч.

събота и неделя

10,00 ч. - 13,00 ч.

13,30 ч. - 19,00 ч.