„ЦВЕТЯТА“ НА ТЕОДОРА ИВАНОВА-ДОДО Е ГОЛЕМИЯТ ПОБЕДИТЕЛ В КОНКУРСА ЗА ПИЕСА НА ТЕАТЪР „СОФИЯ“

13 Април 2021

На пресконференция в БТА днес директорът на Театър „София“ Ириней Константинов обяви големия победител и отличените пиеси в Шестия явен конкурс за написване на съвременна българска пиеса. Сред 43 претендента „Цветята“ на Теодора Иванова-Додо е безспорният фаворит на комисията с председател Ириней Константинов и членове Анелия Янева – театровед и театрален критик, проф. Маргарита Младенова – театрален режисьор и професор в НАТФИЗ, проф. Георги Каприев – професор в Софийския университет и театрален критик. Авторката получава 2000 лв., а работата по поставянето на пиесата започва веднага на камерната сцена, като намерението е премиерата да бъде през юни.

„Това е пиеса за разминаването на гледните точки в човешките съдби, разминаването на призми и невъзможността да видим другата гледна точка. Така се раждаме и така умираме, разминати във възгледите си, дори с най-близките си хора“, казва Теодора Иванова-Додо. „Цветята са главно действащо лице, чрез любовта си към тях единият главен персонаж изразява себе си. Аз самата също много обичам цветя“, добави още тя.

„Цветята“ ще влезе в сборник, заедно с още четири текста от конкурса – „Срещата“ на Яна Добрева, „Бягай!“ на Ангел Калев, „Домино“ на Теодора Георгиева и „Езикът заминава“ на Галя Константинова. На пресконференцията Ириней Константинов показа корицата на сборника, дело на художника Анна-Мария Власева.

„Много е хубаво, че толкова хора държат на театъра през драматургията и се опитват да пишат пиеси. Голяма част от тези 43 текста имат интересни идеи, писани са от хора с въображение, има жив диалог, даже образи. Това, което според мен е проблем на младата драматургия, е неумението да замисли драматургична ситуация, която да притиска вътре образите, да разкриват своите намерения, своите мотиви и това да бъде акция“, коментира проф. Маргарита Младенова, режисьор и член на журито. „Не всеки диалог е пиеса, както и не всяка чертичка върху листа е картина“, смята тя.

„За мен най-голямото достойнство на този конкурс е, че създават среда за развитие на българска драматургия, независимо кои са финалистите. В мен остана усещането, че пиесите тази година са писани в изолация, в буквален и преносен смисъл. Не само заради пандемията, авторите са останали насаме със собствения си глас“, коментира Анелия Янева - театровед и също член на журито.

Според друг член на журито - проф. Георги Каприев, добрата новина е, че пиесите са 43, т.е. доста.„Помня, че когато 2004 г. стартира конкурсът на „Аскеер“ за поставяни пиеси, ние имахме само 9. Българската драматургия беше отритната, подценявана, включително вътрешно-театрално. Сега виждам, че има истински интерес към драматургията. Лошата новина е, че повечето от тях не са написани по законите на драматургията“, каза още Каприев.

БТА става медиен партньор на театър „София“ за седмото издание на конкурса, който предстои да се проведе след 2 години, обяви днес генералният директор на БТА Кирил Вълчев. Това партньорство ще се изразява и в системно отразяване на дейността на най-престижния софийски театър, каза още Вълчев.

 

Снимки: Пресфото – БТА и Михаил Георгиев (за снимките на Теодора Иванова-Додо)

Програма Октомври