БЛЯСКАВИ ОТЗИВИ В РУМЪНСКАТА ПРЕСА ЗА "КОВАРСТВО И ЛЮБОВ"

12 Юни 2013

Списание „Тайфасури” Букурещ, Румъния

Театрална хроника „Моята любовница Талия”  

Български бижута в „Одеон”

...Един много интересен международен проект, Odeon.art., достигна до VII-то си издание. През март 2006, програмата дебютира с Дните на унгарската култура, последвани от Дните на чешката, холандската, полската, израелската и японската култура. Миналата седмица, в театъра ръководен от прекрасната актриса Дорина Лазар, се проведе Odeon.art 7: Дни на българската култура. В контекста, в който, на 24 май южните ни съседи празнуваха Националния празник на културата….в Букурещ, два прекрасни театрални спектакъла, едно много интересно представяне на книга („Пиеси”, три текста в превод на румънски на известния български писател Орлин Дяков, актьор, режисьор и директор на Театъра от Русе), един спектакъл – литературно четене („Нирвана” от заслужилия драматург и преводач Константин Илиев, поставен от талантливия Влад Кристаке) и един изискан концерт представен от Нов Симфоничен Оркестър София.    

...За театралите, Odeon.art 7 предложи един истински празник, с две класически пиеси („Коварство и любов” от Фридрих Шилер; „Медея”, по Еврипид, Жан Ануи и Теодор Драйзер), в блестяща модерна визия и впечатляваща актьорска игра на трупите от София и Русе. И двете пиеси, поставени от млади режисьори, които потвърждават чудесния творчески възход на българския театър.

...”Коварство и любов”, представена от Театър „София” от българската столица, буквално шокира с идеята на режисьора Стайко Мурджев (който подписва и възхитителната сценография) да започне спектакъла в духа и костюмите на епохата на немския романтизъм, за да го трансформира във втората част в изумителна фреска на съвременното общество. Не само перуките, мокасините и класическите костюми се смениха с потресаващите фашистки кафяви униформи, панталони, колани и ботуши, но и персонажите претърпяха болезнена и обвиняваща метаморфоза, блуждаейки в клетките на един политически лабиринт, с едно задълбочено насочване към лицата на властта, в която според забележителния режисьор Стайко Мурджев, „Нищо не е по ужасяващо от Полу-Истината, но, в същото време, нищо не е по-изгодно за Човека”! Този елитен политически спектакъл бе представен блестящо от едни тотални актьори, с необикновена психическа и физическа сила, и забележително превъплъщение, Ириней Константинов (Президентът; и едновременно с това директор на Театър „София”), Калин Врачански (Фердинанд), Йоана Темелкова (Луиза), Мартин Гяуров (Баронът), Росен Белов (секретарят на Президента), Лили Марвиля (лейди Милфорд) и т.н.

...Разтърсваща и „Медея” представена от Театър „Сава Огнеанов” от Русе, в режисьорската визия наситена с фина поезия и дълбока философия на стойностния Петър Денчев, който постига една фантастична адаптация (с прекрасен превод на румънски език). Пиесата не се ограничава само до конфликта   и омразата между Медея и Язон, тя отива много по-далеч, в зоната на властта, там където има лъжа и престъпление. Като под една Триумфална арка блестящо се представиха, Мариана Крумова (изпълнителката на Медея) и Косьо Станев (Язон), подържани от  прекрасната игра на Петя Венелинова (Норис), Ясена Господинова (Принцесата) и Борислав Веженов (Егей). С една дума, два спектакъла бижута! 

 

 -Мирча М. Йонеску